Останнє нафтове попередження

14 Січень'10

Теги: нафта

Росія вчора погрожувала припинити постачання нафти на білоруські НПЗ.

"Транснафта" заявила, що через суперечку Москви і Мінська навколо мит на нафту, російські компанії не підтверджують заявки на прокачування нафти, внаслідок чого до кінця наступного тижня без нафти може залишитися Новополоцький НПЗ, а Мозирський - вже сьогодні. Ситуація в країні не може вплинути на ціни палива в Україні, але може змусити нафтотрейдерів перейти на поставки з Литви та Румунії.

Про те, що прокачування російської нафти на Мозирський і Новополоцький ("Нафтан") нафтопереробні заводи (НПЗ) може бути зупинена, вчора заявив прес-секретар російської нафтопровідної монополії "Транснафта" Ігор Дьомін. За його словами, причиною може стати відсутність підтверджених заявок, які повинні оформляти російські нафтові компанії для прокачування нафти на НПЗ за системою "Транснафти".

"Підтверджених заявок на Мозирський НПЗ практично не залишилося. У зв'язку з цим, якщо ситуація не зміниться і заявки не з'являться, в кінці тижня нічого буде качати, - повідомив він. - Підтверджених заявок на Новополоцький НПЗ більше, їх вистачить до кінця наступного тижня".

Згідно з експортними графіками на I квартал, російські компанії планували надати на Мозирський і Новополоцький НПЗ в січні-березні 2,25 млн т нафти. Основні обсяги припадають на "Роснафту" (1,2 млн т), ЛУКОЙЛ (915 тис. т) і "Сургутнафтогаз" (1 млн т). Також експортувати нафту в Білорусь планували "Газпром нафта", ТНК-ВР, "Славнафта" (сумарно понад 950 тис. т).

Причини, через які компанії не підтверджують заявки на прокачування в Білорусі, у всіх нафтових компаніях коментувати відмовилися, говорячи лише, що поки поставок ніхто не припиняв. Як пояснило "Інтерфаксу" джерело в уряді Білорусі, російські компанії очікують схвалення на урядовому рівні умов поставок. Їх Москва і Мінськ не можуть узгодити вже понад місяця через суперечку навколо митних зборів на нафту: Білорусь наполягає на пільгових митах, а РФ готова постачати безмитно 6,3 млн т, а інші поставки (понад 15 млн т) - з 100-м митом.

Уряд РФ оголосив, що з 1 січня вся нафта, яка постачається до Білорусі, буде обкладатися митом у розмірі $267/т доти, поки не буде вирішено конфлікт з Мінськом. Саме це робить постачання нафти на Мозирський НПЗ (42% якого належать російській "Славнафті", на паритетних засадах ним володіють "Газпром нафта" і ТНК-ВР) невигідними для російських нафтовиків.

Компанії постачають нафту на завод на умовах процесингу: підприємство не купує в них нафту, а просто надає послуги з переробки сировини, після чого компанії отримують нафтопродукти. "Але тепер у вартість нафтопродуктів включається 100-відсоткове мито, тому що покупців на ці обсяги продуктів просто немає. Значить, немає сенсу підтверджувати постачання і відправляти на завод нафту", - говорить джерело в одній з російських нафтокомпаній, які працюють з Мозирським НПЗ.

Крім того, у зв'язку з введенням 100-відсоткового мита російські компанії переглянули обсяги поставок на січень, передплачені білоруськими НПЗ в грудні минулого року з розрахунку 1126 тисяч т на умовах 2009 року, коли ще діяло пільгове 35,6-відсоткове мито. Наприклад, за словами джерела, близького до "Роснафти", в січні компанія повинна була відвантажити понад 200 тис. т сировини, але після введення мита на суму передоплати можна відвантажити лише близько 120 тис. т. Коли закінчаться ці обсяги, співрозмовник не говорить.

В результаті, як зазначають співрозмовники, технічно заявку на прокачування можна підтвердити й за годину до початку відвантаження, проте в умовах відсутності домовленостей на вищому рівні ніхто цього робити не поспішає. Тим часом, як повідомили вчора в міненерго РФ, ніякої дати чергових переговорів поки немає.

На думку директора Центру енергетичних досліджень Костянтина Бородіна, нафтовий конфлікт між Росією і Білоруссю навряд чи вплине на ціни на нафтопродукти в Україні. "Вартість бензину і дизпалива, що імпортуються в Україну, прив'язується до котирувань Platt` s. І тому дорожче білоруські НПЗ продавати пальне не зможуть. Навіть якщо збільшаться їх витрати, вони будуть змушені знизити прибуток", - говорить Бородін.

Втім, він вважає, що нинішня війна може позначитись на структурі імпортованих в Україну нафтопродуктів. "Якщо Росія остаточно перекриє постачання до Білорусі, ми просто переорієнтуємося на постачання палива з Литви та Румунії", - вважає експерт.

За матеріалами Коммерсант-Україна

RedTram Україна