Митний союз з Росією буде ускладнювати членство України в СОТ

01 Березень'10

Перед візитом президента Януковича до Брюсселя представниця адміністрації заявила, що найближчим часом Україна не має наміру вступати до митного союзу з Росією, Білоруссю та Казахстаном.

Перша заступниця голови адміністрації президента Януковича Ірина Акімова сказала телеканалу Інтер, що

"позаяк митний союз прямо суперечить і буде дуже ускладнювати членство України в СОТ, то на сьогодні, та й на завтра і на післязавтра це питання стояти не може."

Після першого і напередодні другого туру президентських виборів нинішній президент Віктор Янукович заявляв, що не виключає можливості приєднання України до митного союзу Росії, Білорусі та Казахстану, членство у якому передбачає скасування митних обмежень і введення єдиного митного тарифу.

Ці заяви були сприйняті досить серйозно як у Москві, де їх коментували на рівні президента Мєдвєвєва та МЗС, так і в Брюсселі, а провідні європейські видання обов’язково включали цю проблему до переліку питань, на які Віктору Януковичу доведеться відповісти під час перших офіційних зустрічей із керівниками ЄС.

Financial Times у редакційній статті запитувала:

"Як здійснюватиметься його обіцянка приєднатися до очолюваного Росією митного союзу одночасно із продовженням переговорів щодо угоди про вільну торгівлю із Брюсселем? Наразі не зовсім зрозуміло, чи можуть ці цілі бути поєднані."

Британське ділове видання також звертало увагу на те, що і олігархи, які підтримали прихід до влади Віктора Януковича, навряд чи зацікавлені у глибокій економічній інтеграції із Москвою.” Власне, за версією FT, все що потрібно українському бізнесу від Москви – це дешевий газ.

Олексій Плотніков, депутат від Партії регіонів та голова підкомітету з питань міжнародної економічної політики каже, що одночасне членство України у СОТ та Митному союзі із Росією, Білоруссю та Казахстаном дійсно важко поєднується. Так само, як і з переговорами про зону вільної торгівлі з ЄС.

Проте, як каже пан Плотніков, однозначно про плани приєднатися до Митного союзу ніхто із регіоналів не казав:

"Немає жодної однозначної заяви про те, що ми вступаємо у цей союз. Були заяви про відновлення співпраці. Якщо Україна є членом СОТ, то будь-які поєднання з іншими союзами, митними чи не митними, повинні знаходитися у межах відносин із СОТ. Крім того, я досить спокійно ставлюся до питання, чи може Україна до цього митного союзу, бо, скоріше за все, вона не буде до нього приєднуватися. Скоріше за все, це будуть якісь інші форми співробітництва, але аж ніяк не інституційне оформлення приєднання України до цього митного союзу."

Єдиний спосіб, у який можна поєднати членство України у СОТ, переговори про зону вільної торгівлі із ЄС та прагнення долучитися до Митного союзу із Росією, Білоруссю та Казахстаном, - це домовленість про часткову участь в останньому об’єднанні у вигляді тої ж зони вільної торгівлі – каже експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь.

Водночас, пан Жолудь нагадує, що переговори про вільну торгівлю у рамках СНД Україна провадила від середини 90-х, але Росія завжди додавала перелік винятків та обмежень, які зводили нанівець економічний інтерес України у цій угоді:

"Я вважаю, що Україна не може повністю входити у цей митний союз, але, водночас, якщо Україна вступає лише до зони вільної торгівлі, без виключень та обмежень, то, в принципі, це не порушує ані наші перемовини в рамках зони вільної торгівлі із Євросоюзом, ані наші домовленості як члена СОТ. Водночас зону вільної торгівлі в рамках СНД пропонували створити ще на початку 90-х, більш того, український парламент таку зону ратифікував, але російський парламен6т не провів ратифікації. Відповідно, у нас і на сьогодні існують певні обмеження щодо виходу на російський ринок."

Унікальна торгівельна позиція Росії, як одного з найбільших у світі експортерів енергоносіїв, закладає нестабільність у будь-які торгівельні угоди з нею: йдеться про вічний конфлікт інтересів учасників подібних об’єднань, адже решта країн виступають як імпортери російських нафти і газу.

Додати коментар




RedTram Україна