"Ъ": Імпорт повертається на український ринок

14 Квітень'09

Теги: гривня, девальвація, імпортер

Негативне сальдо зовнішньої торгівлі товарами України в лютому склало $1,104 млрд, повідомив учора Держкомстат. Великий торговельний дефіцит викликаний ідентичними темпами падіння експорту (-42,7%, до $2,694 млрд) і імпорту (-41,4%, до $3,798 млрд) товарів. Нагадаємо, у січні 2009 року обсяг експорту вперше за останні три роки перевищив обсяг імпорту – на $397,8 млн. Аналітики сприйняли це як позитивний сигнал для економіки.

Найбільшу частку в імпорті традиційно зайняв природний газ. Обсяг його імпорту за місяць збільшився з $197,8 млн до $1,333 млрд. При цьому реально в країну надійшло газу на $360 млн. А близько $1 млрд припадає на газ, завезений у минулі роки, але розмитнений у лютому. Таким чином, без урахування газових операцій за підсумками лютого негативне сальдо склало $131 млн.

З даних Держкомстату випливає, що в лютому імпортери наростили ввезення практично всіх груп товарів. Навіть без урахування митного оформлення газу, завезеного в попередні періоди, обсяг імпорту в лютому в порівнянні із січнем виріс на $785,7 млн, тоді як обсяг експорту збільшився всього на $254,4 млн. Учасники ринку пояснюють збільшення обсягу імпорту зниженням конкурентоспроможності українських виробників. Так, імпорт продукції хімічної промисловості виріс на $113,6 млн.

"Після подорожчання газу українським аграріям стало вигідніше купувати імпортну аміачну селітру", - говорить голова правління Сіверськодонецького об'єднання "Азот" Валентин Козаков. А директор консалтингової компанії AAA Сергій Наливка відзначає, що, незважаючи на девальвацію гривні, багато імпортних продуктів харчування як і раніше коштують дешевше, ніж їх українські аналоги. У групі продуктів харчування зафіксований найбільший сплеск імпорту – завезено на $124,8 млн більше, ніж у січні.

Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко пояснює лютневе збільшення обсягу імпорту транспортних засобів на $77,8 млн активізацією дилерів напередодні набрання чинності 7 березня рішення про введення 13-процентної митної надбавки: "Імпортери прийняли рішення завезти в лютому автомобілі по максимуму, щоб мати можливість після набрання чинності такої норми повністю відмовитися від завезення машин на півроку – до закінчення дії надбавки".

Подібна ситуація спостерігається й у закупівлях обладнання – зростання на $101,9 млн. "Металургійні підприємства практично заморозили програми з енергозбереження, а в лютому було завезено обладнання, оплачене ще торік", - розповів Ъ генеральний директор "Металургпрому" Василь Харахулах.

За словами аналітиків, пожвавлення купівельної активності і зростання імпорту викликані стабілізацією економіки. "Стабілізація гривні відновила зростання купівельного інтересу. Тому в найближчі місяці варто очікувати збереження невеликого негативного сальдо зовнішньої торгівлі товарами", - прогнозує експерт ІК Concorde Capital Андрій Пархоменко. "Ми очікуємо за підсумками 2009 року показник зовнішньої торгівлі товарами, близький до нуля, при цьому результати I і IV кварталів традиційно повинні бути гіршими, ніж у середині року", - говорить старший економіст Світового банку Руслан Піонтковський.

Юрій Панченко

За матеріалами Коммерсант-Україна

RedTram Україна