Як запобігти кризі на ринку електронних платежів України?

02 Жовтень'12

Теги: криза

На розгляді Президента України знаходиться проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо функціонування платіжних систем та розвитку безготівкових розрахунків)» № 10656. Нововведення, передбачені в документі, ставлять під ризик функціонування ринку електронних розрахунків та платіжних систем в Україні.

Фундаментальні зміни, запропоновані Законопроектом, передбачають ряд суттєвих реформ системи безготівкових розрахунків, що в свою чергу, не найкращим чином відобразиться на розвитку та стані галузі в цілому. Тривога в бізнес-спільноті підкріплена тим, що у проекті Закону, прийнятому Верховною Радою, не було враховано більшості пропозицій та коментарів, що надійшли з боку представників бізнесу.

Найбільш проблемним та спірним нововведенням, передбаченим новим Законопроектом, є заплановане створення єдиного, підконтрольного Нацбанку клірингового центру, який буде здійснювати маршрутизацію і кліринг за операціями, які здійснені в межах України із застосуванням платіжних карток, виданих банками-резидентами. Європейська Бізнес Асоціація неодноразово підкреслювала, що реалізація такого положення вимагатиме мільйонних інвестицій, які водночас не є виправданими, адже вартість послуг на ринку електронних платежів таким чином зросте, а доступ споживачів до інноваційних продуктів міжнародних платіжних систем буде обмеженим. На додаток до цього, правила та процедури функціонування єдиного клірингового центру не чітко прописані, а процеси клірингу і маршрутизації у кожній платіжній системі істотно відрізняються. Саме тому ми вважаємо, що процес побудови і підтримки стабільного функціонування маршрутизації і клірингу буде вимагати значних ресурсів та інвестицій від держави.

Серед інших ризикованих та контроверсійних пропозицій авторів Законопроекту є вимога проведення взаєморозрахунків операторами платіжних систем виключно в гривні, що призведе до збільшення вартості послуг платіжних систем для кінцевих споживачів. Гарантійні депозити операторів платіжних систем для виконання переказів у межах України також пропонується формувати в національній валюті і розміщувати на рахунках НБУ або в банках України. Чинне законодавство України не передбачає механізмів грошового забезпечення платіжної системи, якщо таке забезпечення зберігається в Україні. Це в свою чергу, призводить до системного ризику для платіжних систем і банківського сектору загалом.

Комітет з електронних платежів Європейської Бізнес Асоціації звертається до Президента України Віктора Януковича з проханням скористатись правом вето і не підписувати законопроект в чинній редакції, адже він перешкоджає розвиткові галузі безготівкових розрахунків, як в практичній, так і в регуляторній площині. Вдосконалення можливе лише у разі забезпечення плідного і конструктивного діалогу з представниками ринку, який, на жаль, не мав місце при розробці та затвердженні Законопроекту. Ми переконані, що саме прозорий діалог між бізнес-спільнотою і владою сприятиме подальшому підвищенню якості обслуговування, впровадженню інновацій в даній галузі, інтеграції України до європейської та міжнародної фінансових систем.

За матеріалами FINANCE.UA

RedTram Україна