Імпортери відірвалися від розслідування

16 Січень'12

Теги: імпортер

Розслідування було ініційовано Міністерством енергетики та нафтопереробниками у зв'язку з тим, що в 2010 році імпорт нафтопродуктів в Україну зріс з 3,8 млн т до 4,5 млн т, або майже до половини обсягу ринку пального. 28 грудня минулого року Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі (МКМТ) повідомила, що розслідування було припинено у зв'язку з тим, що "національні інтереси не вимагають застосування спеціальних заходів щодо імпорту".

Як випливає з листа Міненерго, направленого МКМТ 30 грудня, головною причиною, через яку вимогу виробників не було задоволено, стало те, що частина імпортованих в Україну нафтопродуктів мала сертифікат Євро-5, тоді як вітчизняні НПЗ в основному випускають пальне Євро-4. У прес-службі Міністерства економіки рішення МКМТ не коментують.

За даними Міненерго, за підсумками 11 місяців 2011 року загальні потужності з первинної переробки нафти в Україні були завантажені в середньому на 16,6% (у 2010 році - 20,7%). Обсяг переробки нафтової сировини зменшився в порівнянні з аналогічним період 2010 року на 1 млн 835,8 тис. т, або на 18,1%, до 8 млн 305,8 тис. т.

У Міненерго з рішенням комісії не згодні. "Відмінності між цими стандартами мінімальні, проте Мінекономіки визнало їх різними продуктами", - йдеться в листі. При цьому під час розслідування МКМТ не зверталася в галузевий інститут МАСМА, єдину структуру, яка може видати такий висновок, кажуть в Міненерго.

Не згодні з рішенням МКМТ і виробники. "У НПЗ були серйозні аргументи - постійний спад виробництва і податкові преференції для імпортерів. Ми вважаємо, що різниця в стандартах частини випущених нафтопродуктів - це лише привід відмовити виробникам", - заявили в прес-службі ВАТ "Лукойл" (Москва).

У прес-службі "ТНК-ВР Коммерс" повідомили, що одним з варіантів рішення МКМТ могло стати введення квот на імпорт нафтопродуктів, які не обмежували б ввезення продукції Євро-5, і дещо обмежували імпорт Євро-4 і пального нижчого якості. "Ми довго чекали рішення держави щодо того, чи потрібна Україні власна нафтопереробна галузь і ті переваги, які вона дає країні. Зараз ми це рішення отримали. І у нас залишається тільки два варіанти: продовжити роботу Лисичанського НПЗ за давальницькою схемою, яка використовується зараз, або закрити завод", - зазначив виконавчий директор "ТНК-BP Коммерс" Володимир Жмак.

Глава Міненерго Юрій Бойко в п'ятницю заявив, що міністерство має намір ініціювати законодавчі зміни, які б стимулювали нафтопереробку, а не імпорт готових нафтопродуктів. За словами джерела "Ъ" в міністерстві, йдеться про законопроект, який буде звільняти НПЗ від податків, щоб вирівняти їх з імпортом. Однак такий законопроект навряд чи погодять в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі та Міністерстві фінансів, говорить член комітету Верховної ради з ПЕК Сергій Пашинський. І з'явитися в парламенті він може скоріше з ініціативи одного з народних депутатів.

У разі якщо переробники нафти не отримають підтримки від держави, споживачам треба готуватися до зростання цін на пальне, зазначає аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко. "На початку року були підвищені акцизи на нафтопродукти. Якщо держава втратить більш-менш стабільне джерело дешевих нафтопродуктів в особі українських НПЗ, в довгостроковій перспективі ціни навряд чи вдасться втримати", - упевнений Сіренко.

За матеріалами Коммерсант-Україна

RedTram Україна