Українському пальному бракує місця на ринку

17 Січень'11

Теги: нафта

У перших числах січня в реєстрі судових рішень було опубліковано рішення Вищого адміністративного суду від 22 грудня 2010 року, який залишив у силі податкові пільги для імпортера нафтопродуктів - компанії "Лівела". Це рішення є остаточним і оскарженню не підлягає.

З серпня минулого року компанія ввозить нафтопродукти в Україну без сплати акцизу, ПДВ і ввізного мита, керуючись судовим рішенням, винесеним на підставі закону, який діяв у країні ще в 1990-х роках. Діяльність "Лівели" оскаржувала Держмитниця.

Вищий адмінсуд виніс рішення після відкликання заяв позивачами - Енергетичною митницею, Державною податковою адміністрацією в Полтавській області та прокуратурою Кременчука. Причини відкликання позову в прес-службі митниці не коментують. У відомстві лише уточнили, що з початку року "Лівела" не імпортує нафтопродукти в країну, але повідомила митницю, що має намір відновити імпорт. У податковій адміністрації Полтавської області та прокуратурі Кременчука отримати коментарі не вдалося.

Поновлення діяльності компанії на ринку робить економічно неефективною роботу українських НПЗ, говорить прес-секретар "ТНК-ВР Україна" Дмитро Звєрєв. За даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості, збитки Лисичанського НПЗ минулого року перевищили 1 млрд грн, Кременчуцького - 1,5 млрд грн. Збиток держави від діяльності компанії, за оцінками Антимонопольного комітету, складає ще 3 млрд грн.

У прес-службі Лукойлу нагадують, що з початку цього року було знято мито на імпорт російської нафти на білоруські НПЗ, в результаті чого імпорт до Білорусі має зрости з 12 до 21,7 млн т. У міненерго республіки говорять, що велика частина додаткового обсягу нафтопродуктів буде поставлена в Україну. Це дозволить довести частку імпортного палива на ринку до 80%. У 2010 році вона становила 43,6% для дизпалива і 42,9% для бензину. За підрахунками ТНК-ВР, зараз різниця собівартості нафтопродуктів білоруських НПЗ і українських заводів становить $130 за тонну. "Наприклад, Мозирський НПЗ (Білорусія. - ред.) до Центральної України ближче, ніж Лисичанський. Це дозволяє заводу торгувати за низькими цінами, залишаючи українські заводи на мілині", - відзначають у компанії.

Джерело в Міненерго повідомило, що міністерство наполягає на початку спеціального розслідування щодо імпорту нафтопродуктів у країну. "Коли імпорт займе весь ринок, Україні доведеться платити за бензин європейську ціну - до 2 євро за літр. Фактично всі країни, повністю залежні від імпорту, платять саме стільки, - говорять в Міненерго. - Імпортери, на відміну від НПЗ, можуть проводити монопольний диктат цін. Їх нічого не зобов'язує поводитись інакше, оскільки вони не мають майна, до якого можна пред'явити претензії". Варто зазначити, що ціни на нафтопродукти зростають з кінця грудня.

На думку члена комітету Верховної ради з ПЕК Олександра Гудими, якщо мита на імпорт нафтопродуктів не будуть введені, а діяльність "Лівели" не буде припинена, до кінця 2011 року Україна ризикує стати повністю залежною від зовнішніх поставок.

"Держава втратить контроль над ринком, тому що тисячі компаній-імпортерів, на відміну від шести НПЗ, контролювати неможливо", - говорить він. За словами заступника директора НТЦ "Психея" Геннадія Рябцева, постачання нафти на російські та казахські НПЗ за внутрішніми цінами, а на заводи Білорусії за пільговими цінами - це частина політики країн Митного союзу, спрямована на завоювання українського ринку.

"Мова йде про звичайну економічну війну. У цій ситуації введення мит - нормальний спосіб захисту свого виробника", - погоджується Гудима. Член комітету Верховної ради з ПЕК Сергій Пашинський нагадує, що минулого тижня Білорусь ввела санкції проти українських виробників пива. А Росія продовжує квотувати імпорт української трубної продукції.

За матеріалами Коммерсант-Україна

RedTram Україна