Тривожна тенденція

23 Грудень'10

Теги: нафта

Частка імпортних нафтопродуктів на українському ринку зросла з 36% до 45%, розповіли в прес-службі Міністерства енергетики та вугільної промисловості. За даними відомства, з 2006 року цей показник постійно збільшувався (26% в 2006 році, 29% в 2007-му, 35% у 2008-му).

"Звичайно, це дуже тривожна тенденція. Тому як один з дієвих механізмів, здатних відродити українську нафтопереробку і створити умови для її модернізації, ми розглядаємо можливість введення загороджувальних мит на імпорт нафтопродуктів", - пояснив директор департаменту нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Міненерго Костянтин Бородін. Нагадаємо, в кінці листопада питання про введення мит розглядалося на зустрічі міністра палива та енергетики Юрія Бойка з нафтотрейдерами.

Українські нафтопродукти були витіснені з ринку через пільгові умови для імпортерів. За даними Міненерго, 71% імпорту припадає на Росію, Білорусію і Казахстан, які в рамках Митного союзу з Росією мають преференції при купівлі російської нафти. Так, у попередні роки білоруські НПЗ отримували російську сировину за зниженими цінами, а з початку наступного року вона взагалі буде діставатися їм без мита, за рахунок чого, за оцінками експертів, підприємства, по суті, отримають дотацію у розмірі $3 млрд. У свою чергу НПЗ Казахстану повністю звільнені від сплати як імпортного мита на нафту, так і експортного мита на нафтопродукти. Крім того, у міністерстві зазначають, що з серпня по грудень компанія "Лівела" здійснювала безмитний імпорт нафтопродуктів в Україні. Збиток від нього Антимонопольний комітет оцінює в 3 млрд грн.

"Якщо не вирівняти умови роботи для всіх учасників, то в найближчі кілька років країна стане повністю залежною від зовнішніх поставок, - говорить віце-президент ТОВ "ТНК-ВР Коммерс" Фелікс Луньов.- Працюючи в рівних умовах, українські НПЗ зможуть нарешті провести модернізацію і вийти на рівень не лише підприємств з країн Митного союзу, а й європейських заводів". В іншому випадку вже в наступному році всі українські НПЗ можуть зупинитися через нездатність конкурувати з імпортерами, вважає аналітик UPECO Олександр Сіренко.

"Зупинка українських НПЗ підвищить соціальне напруження в регіонах, дуже негативно позначиться на платіжному та торгівельному балансі країни, - додає член комітету Верховної ради з ПЕК Олександр Гудима.- Але головне, що в підсумку це призведе до суттєвого подорожчання палива та цінової нестабільності на місцевому ринку. Адже імпортери поставляють сюди паливо за залишковим принципом - тобто при його надлишку в країнах ЄС. Крім того, їх складно притягти до відповідальності за монопольне підвищення цін, тому що вони, на відміну від НПЗ, практично не мають активів".

За матеріалами Коммерсант-Україна

RedTram Україна