Чому Ньютон був не правий

11 Января'11

Теги: акции, инвестор

Теорія говорить, що історичні дані цін на акцій не впливають на їх ціни в майбутньому. Але практика показує протилежне.

Все, що йде вгору, повинно опуститися вниз, каже економічний закон повернення до середнього. Закон всесвітнього тяжіння повинен також працювати на фінансових ринках. Зрештою, хіба це не є старим інвестиційним правилом: купуй дешево і продавай дорого? Але в 2010 році європейські інвестори почали використовувати інше правило. Кожен, хто купив найприбутковіші акції на початку 2010 року отримав на 12% більше, ніж би він купив малоприбуткові акції 2009 року.

В цьому немає нічого незвичного. З 1980-х років наукові дослідження неодноразово показували, що в середньому, акції, які проявили себе добре в недалекому минулому, продовжували показувати хороші результати і в майбутньому. Довгострокові дослідження підтвердили, що цей ефект "імпульсу" спостерігався протягом цілого минулого століття. Елрой Дімсон, Пол Марш і Майк Стонтон з Лондонської школи бізнесу спостерігали за 100 найприбутковішими акціями на британському ринку з 1900 року. Вони підраховували прибутковість від купівлі 20 «кращих акцій» протягом останніх 12 місяців, а потім, утримуючи їх, повторно балансували портфель кожен місяць.

Це дозволяло отримувати середньорічний показник прибутковості на 10,3% більший, ніж стратегія формування портфелю з «гірших акцій». Отже, вкладений 1 фунт стерлінгів у 1900 році виріс би до 2,3 млн. фунтів стерлінгів до кінця 2009 року. З іншого боку, якби 1 фунт стерлінгів інвестували у менш прибуткові акції, то вони перетворились би всього на 49 фунтів.

М.Дімсон, М.Стонтон застосовували аналогічний підхід на 19 ринках по всьому світу і виявили значний вплив імпульсу у 18 з них, починаючи з 1926 року в США і з 1975 на найбільших європейських ринках.

Коли науковці стикнулися з цією ринковою аномалією, вони виділили 3 аргументи. Першим аргументом є те, що аномалія – статистичний ефект, викликаний спотворенням даних, і вона не зберігатиметься у майбутньому.

По-друге, надмірні прибутки будуть губитися у більших транзакційних витратах.

По-третє, більш високий дохід просто відображає більш високі ризики стратегії. Ці аргументи було використано, щоб пояснити дві інші вагомі аномалії: величину і вартість ефектів. Невеликі компанії прагнуть бути кращими, ніж більші в довгостроковій перспективі. І тоді вони стають більш спеціалізованими і тому - більш ризикованими.

Сьогодні інвестори не можуть покладатися тільки на допомогу простих моделей відтворення індексів, а можуть також мати власні портфелі, які враховують ефект імпульсу, не сплачуючи за це жодних коштів.

Ефект імпульсу піднімає ще одне важливе питання. Якщо ринки є раціональними, як передбачається гіпотезою ефективного фондового ринку, то вони будуть розподіляти капітал для його найбільш ефективного використання.

Але ефект імпульсу передбачає, що ірраціональність працює, а інвестори можуть купувати акції лише тому, що вони нещодавно виросли в ціні.

Це може допомогти пояснити, чому утворюються бульбашки і чому професійні інвестори вкладають капітал в «доткомівські» компанії без прибутків і без бізнес-планів, написаних на пачці цигарок. Імпульс може вивести всю економіку з ладу.

За матеріалами The Economist

Коментар: Євген Пенцак

Насправді професійні аналітики давно відслідковують усі імпульсні ефекти і будують на них інвестиційні стратегії (momentum strategies). Якось мені довелося будувати подібну стратегію на замовлення одного з швейцарських банків. Банкіри висловили гіпотезу про надмірну реакцію інвесторів на позитивні та негативні ефекти раптових змін цін акцій. Зокрема, вони висунули гіпотезу, що коли акції демонструють швидке зростання, то якраз час їх продавати, а коли стрімке падіння, то – час їх купувати. Питання, яке я вирішував, полягало в знаходженні оптимальних «бар’єрних» показників зростання і падіння акцій, досягнувши яких, інвесторові потрібно купувати чи продавати. Це питання не просте, і відповідь на нього залежить від структури ринку, обсягу торгів, стану бізнес-циклу і т.п., тобто кожен ринок потребує окремого інвестиційного аналізу.

Добавить комментарий




RedTram Украина